Monday, August 19, 2013

Imperfecti...

Imperfecti (kpt sama)
Verbi 1
·         puhua...mina puhuin,sinä puhuit,hän puhui........
·         antaa....minä annoin,sinä annoit,hän antoi,me annoimme,te annoitte,he antoivat
·         ymmärtää,kieltää,rakentaa,lenta,tietää,pyytää,huutaa........minä ymmärsin,sinä ymmärsit,hän ymmärsi.......
·         mutta hihtää,pitää...minä hihdin,minä pidin....
·         pitkä sana....rakastaa,matkustaa,harrastaa.....minä rakastin, sinä rakastit,hän rakasti

Verbi 2
·         imuroida...minä imuroin,sinä imuroit,hän imuroi(yksi ..i)
·         syödä...minä söin,sinä söit,hän soi (ensm. vocali pois)
·         nähdä..minä näin,sinä näit,hän näki...
·         tehdä..minä tein, sinä teit,hän teki...


Verbi 3
·         Opiskella..minä opiskelin,sinä opiskelit, hän opiskeli...
·         mennä...minä menin,sinä menit,hän meni...
·         purra..minä purin,sinä purit,hän puri...
·         pesta..minä pesin,sinä pesit,hän pesi


Verbi 4
·         haluta..minä halusin,sinä halusit,hän halusi
·         pudota..minä putosin,sinä putosit,hän putosi
·         tavata..minä tapasin,sinä tapasit,hän tapasi

Verbi 5
·         tarvita...minä tarvitsin,sinä tarvitsit,hän tarvitsi

Verbi 6
paeta..minä pakenin,sinä pakenit,hän pakeni....

Negatiivinen Imperfecti (ei kpt) nut/nyt...monikko neet/nneet)
Verbi 1
·         soitta/a.....en soittanut,et soittanut,ei soittanut,emme soittaneet,ette soittaneet,eivät soittaneet
·         ehti/ä.....en ehtinyt,et ehtinyt,ei ehtinyt,emme ehtineet,ette ehtineet,eivät ehtineet
·         tietä/ä....en  tietänyt/en tiennyt
                                emme tietäneet/emme tienneet


Verbi 2
·         syö/dä.....en syönyt,et syönyt,ei syönyt,emme syöneet,ette syöneet,eivät syoneet
·         teh/dä....en tehnyt,et tehnyt,ei tehnyt,emme tehneet,ette tehneet,eivät tehneet
·         näh/dä...en nähnyt,et nähnyt,ei nähnyt,emme nähneet,ette nähneet,eivät nähneet

Verbi 3
·         men/nä...en mennyt,et mennyt,ei mennyt,emme menneet,ette menneet,eivät menneet
·         tul/la...en tullut,et tullut,ei tullut,emme tulleet,ette tulleet, eivät tulleet
·         pur/ra...en purrut,et purrut,ei purrut,emme purreet,ette purreet,eivät purreet
·         pes/tä..en pesyt,et pesyt,ei pesyt,emme pesseet,ette pesseet,eivät pesseet

Verbi 4.. Verbi 5... Verbi 6 (nnut/nnyt/nneet)
halu/ta....en halunnut,et halunnut,ei halunnut,emme halunneet,ette halunneet,eivät halunneet
hypä/tä....en hypännyt,et hypännyt,ei hypännyt,emme hypänneet,ette hypänneet,eivät hypänneet
vali/ta...en valinnut,et valinnut,ei valinnut,emme valinneet,ette valinneet,eivät valinneet
vanhe/ta...en vanhennut,et vanhennut,ei vanhennut,emme vanhenneet,ette vanhenneet,eivät vanhenneet














No comments: