Tuesday, March 12, 2013

Essiivi- NA/NÄ : Muutos

Kun me voimme käyttää Essiivi muutos?

1. Milloin
Esim: Minä menen kotiin ensi viikkona.
         Me aiomme matkustaa Parisin tänä kesänä.

2. Missä

Esim: Minä olen kotona, luona, ulkona, kaukana.

3. Missä asemassa/Tehtävassä (position/role)?

Esim: Minä olen lääkäri Sairalassa.
          Minä olen insinööri Elisalla.

4. Syy(Reason)
Esim: Äidin täytyy huoltaa hänen lasta koska hän on äiti.
         Aiti hänen täytyy huoltaa lasta. (Being a mother she has to care her children)

5. Käyttää + Partitivi + Essiivi
Esim: Minä käytän tietokonetta televisiona. (I use computer as a television)

6. Kun lause
Esim: Kun minä olin lapsi, söin paljon suklata.
         Lapsena minä söin paljon suklata. (When I was child I ate a lot of chocolate )

7. Pitää + Partitivi + Essiivi
Esim: Pidän sinua heinona ihmise. (I think you are nice person)
         Pidän sinua ahkerana opiskelijana/työntekijana.

8. Jos lause
Esim: Jos olin opettaja, opettaisin hyvin.
        Opettajana opettaisin hyvin (If I were teacher I could teach well)

9. Millaisena
Esim: Hän on sairaana. (She is sick now)

10. Milaisella mielellä
Esim: Hän tulee kotiin iloisena. (He comes home happily)
         Suruulisena, väsynee...

No comments: